Niektoré autá prídu, chvíľku sú známe a potom sa na ne zabudne. No potom sú tu také, ktoré sa držia desaťročia a nie preto, že by boli najdrahšie alebo najvýkonnejšie, ale preto, že si nájdu miesto v srdciach vodičov. Seat Ibiza je presne ten prípad a v tomto článku sa pozrieme na vznik modelu, jeho históriu aj to, čo všetko ponúka dnes.
(Zdroj: depositphotos.com)
Keď Seat v roku 1984 predstavil prvú Ibizu, bol to dôležitý míľnik. Išlo o už auto s vlastnou identitou a bez licencie Fiatu. Dizajn navrhlo talianske štúdio Italdesign pod vedením Giorgetta Giugiara, motory vznikli v spolupráci s Porsche a o interiér sa postaral nemecký Karmann. Výsledkom bolo malé, no ambiciózne auto.
Prvá Ibiza stála na základoch Fiatu Ritmo, ale bola priestrannejšia a jednoduchšia. Pod kapotou sa objavili benzínové aj naftové štvorvalcové motory od 0.9 do 1.7 litra, pričom auto sa vyrábalo v dvoch prevedeniach a to ako 3 ako 5 dverové.
Vďaka perfektnej dostupnosti dielov, spoľahlivosti a nenápadnému šarmu sa prvá generácia mimoriadne rýchlo rozšírila po celej Európe a stala sa ikonou.
Druhá generácia prišla v roku 1993. Postavená bola na platforme VW Polo a priniesla modernejší dizajn a lepšiu bezpečnosť. V ponuke boli benzínové motory od 1.0 MPI až po 2.0 litra, nechýbali ani dieselové agregáty a to 1.9 SDI a TDI.
Športová verzia GTI 16 V so 150 koňmi spravila z Ibizy dokonca aj auto vhodné na preteky, pričom aj v tomto prípade bol model k dispozícii ako 3 a ako 5 dverový. Výbava už zahŕňala ABS, airbagy, elektrické okná a klimatizáciu. Tento model následne prešiel až dvoma faceliftami a to prvým v roku 1996 a druhým v roku 1999.
Tretia generácia Ibizy dorazila v roku 2002 a znamenala výrazný skok vpred. Postavená bola znova na platforme Volkswagenu Polo, priniesla ostrejší dizajn, pevnejšiu konštrukciu a širokú ponuku motorov od 1.2 MPI až po športový 1.8 20V turbo s výkonom 180 koní vo verzii Cupra. Znova teda zaujala široké publikum.
Platilo to najmä pre dizajn, ktorý vyzeral športovejšie, bol už na pohľad svižnejší a modernejší a išlo o veľmi štýlové auto do mesta ako aj na dlhšie trasy. V roku 2006 prišla modernizácia, dizajnovo iba mierna, no pribudli nové stupne výbavy.
V roku 2008 dostala Ibiza pokračovanie a to v štvrtej generácii, tentoraz už s dizajnom od Luca Donckerwolkeho. Platforma PQ25, zdieľaná s VW Polo, ponúkla lepšiu tuhosť karosérie. Motory zahŕňali trojvalce 1.2 HTP, turbobenzíny 1.2 TSI a 1.4 TSI, ale aj dieselové agregáty 1.6 a 1.9 TDI. Rozšírila sa aj ponuka karosérií.
Okrem 3-dverovej verzie a 5-dverového hatchbacku ste si mohli Ibizu kúpiť aj ako combi. Vrcholom bola verzia Cupra a jej 180 koní s prevodovkou DSG.
Štvrtá generácia sa vyrábala do roku 2017, pričom v roku 2012 dostala facelift exteriéru. Maska bola už na prvý pohľad športovejšia a agresívnejšia a posunula sa aj technická úroveň. Pribudla verzia Connect s technológiou Full Link.
(Zdroj: depositphotos.com)
Najnovším modelom Seat Ibiza je jej 5. generácia. Nový model prišiel na platforme MQB A0, rovnakej, akú využívajú koncernové VW Polo a Škoda Fabia.
V praxi to znamenalo lepšiu tuhosť karosérie a vyššiu bezpečnosť. Prvýkrát v histórii sa Ibiza neponúkala ako trojdverový model, čím sa prispôsobila trhu a jeho aktuálnym potrebám. Napriek tomu, dizajn ostal športový a s charakteristickými líniami, ktoré nadväzovali na väčší Leon. Interiér sa posunul výrazne dopredu a to aj materiálom.
Vynovený kokpit, najnovšie multimédiá, vo vyšších výbavách aj 8" dotykový displej s Apple CarPlay a Android Auto, bezkľúčové štartovanie, parkovacie senzory či adaptívny tempomat, to všetko prinieslo svetovú úroveň jazdy aj pod logom Seat.
Pod kapotou 5. generácie sa objavili trojvalece 1.0 MPI s 55 kW, nasledovali prepĺňané verzie 1.0 TSI s výkonom 70 a 81 kW, no v ponuke bol aj štvorvalec 1.5 TSI 110 kW so systémom vypínania valcov, ktorý sa objavoval vo výbave FR. Dieselové verzie 1.6 TDI boli v ponuke len krátko a neskôr ich úplne nahradili benzíny.
Piatu generáciu si zákazníci obľúbili najmä pre to, že spojila kompaktné rozmery s výbavou, akú predtým ponúkali len prestížnejšie a prémiovejšie značky. Dlhší rázvor zabezpečil viac miesta aj vzadu, takže auto sa stalo univerzálne aj mimo mesta.
Seat Ibiza je dnes určite jedno z najpopulárnejších kompaktných vozidiel nielen tejto španielskej automobilky, ale aj všeobecne na trhu. Jej hlavnou výhodou je výborný pomer ceny a výkonu. Ibiza síce bola vždy cenovo dostupná, no až s poslednými generáciami začala ponúkať technológie a výbavu, ktoré predbehli jej triedu.
Veľkým plusom auta je jeho dizajn. Ak máte radi neopozeraný štýl, páčia sa vám hatchbacky a chcete niečo, čo nebude nikdy nudné, Ibiza je skvelá voľba.
Silnou stránkou je aj široká ponuka motorov, či už ide o úsporné trojvalce, v minulosti aj dieselové agregáty, ale aj o svižné športové verzie. Vďaka spolupráci s koncernom VW má za sebou stabilnú technickú základňu a výborné spracovanie dielov.
Samozrejme, ani Ibiza nie je bez chybičiek. Niektoré staršie modely trpia horším odhlučnením aj spracovaním materiálov vo vnútri. Trojvalce v základnej výbave môžu pôsobiť lenivo, najmä pri dlhších trasách alebo pri jazde v stúpaniach. Auto sa síce chváli zaujímavým dizajnom, no niektoré detaily sú nedotiahnuté.
Ak by sme to ale mali zhrnúť, Seat Ibiza je vo svojej triede a kategórii veľmi silnou konkurenciou. Bola vždy tak trochu mladá, nespútaná a nikdy nehrala na prvý dojem, ale každého si získala tým, čo priniesla počas jazdy. A to sa počíta!
zakúpené na filtreaoleje.sk 09.05.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 08.05.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 06.05.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 08.05.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 08.05.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 08.05.2025